مبانی نظری و پیشینه ویژگی های شخصیتی و مدیریت تعارض

مبانی نظری و پیشینه ویژگی های شخصیتی و مدیریت تعارض 53 صفحه همراه با منابع تعارض اصطلاح تعارض از جمله مفاهيمي است كه معاني مختلفي از آن مستفاد مي­ شود. روان شناسان بيشتر به جنبه روان شناختي آن، يعني تضاد­هاي دروني و جامعه­ شناسان بيشتر به جنبه اجتماعي تعارض، يعني تضاد­هاي ميان افراد و گروه ­ها پرداخته­ اند. در اين ميان پژوهشگران و نظريه پردازان علوم رفتاري و مديريت، به اقتضاي مباحث خود، هر دو بعد را مبناي مطالعات خود قرار داده ­اند ( ايزدي، 1379). پوتنام و پل[1](1987) تعارض را اين­ گونه بيان كرده ­اند ” افرادی که با یکدیگر ارتباط متقابل داشته و در زمینه اهداف اصلی، اهداف فرعی و ارزش­ ها بین آن­ ها اختلاف وجود دارد و افراد، دیگران را به عنوان مانعی بالقوه در جهت اهداف خود تلقی می­ کنند. در اين تعريف به سه ويژگي تعارض يعني تعامل افراد با يكديگر، وابستگي متقابل و اهداف نا­سازگار اشاره شده است. تعارض فرايند مقاومت و مقابله است كه بين گروه­ ها و افراد در سازمان­ ها رخ مي­ دهد. در واقع تعارض استفاده از قدرت در مشاجره و مق …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *