مبانی نظری و پیشینه اختلالات یادگیری و پردازش اطلاعات

مبانی نظری و پیشینه اختلالات یادگیری و پردازش اطلاعات 34 صفحه همراه با منابع سیر تحولی تاریخی اختلالات یادگیری مطالعه بر روی تاریخچه نارساخوانی مشخص می­ کند که بقراط حکیم[1] (460-337 ق.م.) پزشک و دانشمند بزرگ یونانی اولین حکیمی است که اعصاب مغز را متقاطع می­ دانست و عقیده داشت که فرد مبتلا به فلج راست بدن، اشکال در نیمکره چپ مغز دارد و لذا توانایی خواندن خود را از دست می­ دهد (سیف ­نراقی و نادری، 1389). به اعتقاد لرنر (1993 ) فرایند تحول و شکل­ گیری اختلالات یادگیری چهار دوره متمایز را پشت سر گذاشته است که عبارتند از: 1- دوره بنیان­ گذاری و اطلاعات مربوط به مغز: در دهه 1860، پال بروکا[2] از طریق کالبد شکافی به مطالعه مغز بیمارانی که توانایی سخن گفتن را از دست داده بودند، پرداخت. و ی دریافت که نواحی خاصی از مغز آنان (سمت چپ لوب پیشانی[3] ) آسیب دیده است . سپس جان هانگلینگز جکسون[4] (1874؛ به نقل از سیف ­نراقی و نادری،1389). نظریه موضع ­یابی[5] را مورد انتقاد قرار داد و اعتقاد داشت که تمام نواحی مغز با یکدیگر در ارتباط هستند و آسیب وارده ب …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *